Zmiany psychiczne u młodzieży po nauce zdalnej.

Zmiany psychiczne u młodzieży po nauce zdalnej.

Pewność tego, co aktualnie dzieje się życiu, pozwala człowiekowi zaplanować aktywności -zadania, wyjazdy, najbliższe miesiące i inne ważne aspekty życia. Epidemia covid-19 uniemożliwiła nam normalne funkcjonowanie. Nieustanny lęk o przyszłość, poczucie zagrożenia wprawiało nas w nastrój przygnębienia. Kiedy rozpoczęła się nauka zdalna, każdy spodziewał się dwóch tygodni nauki w domu, niektórzy nawet cieszyli się, że uda im się wypocząć. Jak się później okazało, to wszystko miało potrwać jeszcze i jeszcze, nikt dokładnie nie wiedział, ile. Czas nauczania zdalnego był trudny zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. 

Jak nauka w trybie zdalnym wpłynęła na kondycję psychiczną uczniów?

Poradnia psychologiczno-Pedagogiczna dla Młodzieży w Łodzi przeprowadziła badania ukazujące skutki nauki zdalnej. Najwyższy odsetek zestresowanych uczniów tą sytuacją został zanotowano wśród maturzystów, którzy używali takich sformułowań: nadmiar nauki, przytłaczająca ilość materiałów (zadań) do nauki wysyłana przez nauczycieli, zbyt mała wiedza, nieprzerobiony materiał, zagrożenie z matematyki, obawy o brak promocji, niepewność związana z tym, czy matura odbędzie sięw planowanym terminie, brak motywacji, zdyscyplinowania, organizacji pracy oraz lenistwo. 

Honorata Kolasińska 1c

Uczniowie ocenili swoje samopoczucie w czasie trwania takiego trybu nauki: 70% uczniów określiło swoje zachowanie jako normalne, a nawet dobre, jednak już co trzeci badany uczeń ocenił swoje samopoczucie jako złe, aż 8,6 % oceniło swoją sytuację jako tragiczną, uczniowie z tej grupy stwierdzili, że nie radzą sobie z obecną sytuacją.

Badani podzielili się także problemami i trudnościami, które napotykają podczas nauki w domu. Najczęstszym problemem była izolacja społeczna, brak kontaktu ze znajomymi, przyjaciółmi, rówieśnikami. Uczniowie czuli się osamotnieni, bez wsparcia i możliwości relaksu. Borykali się też z brakiem aktywności fizycznej. Siedzenie przed komputerem wiele godzin przyczyniło się do pogorszenia snu. Uczniowie skarżyli się też na bolące kręgosłupy, zmęczone oczy.

Są to tylko pewne skutki wynikające z uczenia zdalnego, każdy na własnej skórze sam może sobie odpowiedzieć na pytanie, jak wpłynęła na niego nauka zdalna i jakie odczuwa tego skutki do dziś. 

Zachęcam Was do zapoznania się z tematem i samodzielnym poszukaniem innych artykułów. Życzę powodzenia tegorocznym maturzystom, uczniom oraz nauczycielom w tym roku szkolnym. Miejmy nadzieję, że jak najdłużej będziemy w szkole. Dbajmy o siebie i doceniajmy możliwość nauki, oraz naszych nauczycieli, dla których ten czas był także trudny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.